×

Što je to rizična igra i zašto je preuzimanje rizika važan dio dječjeg razvoja?

Drugo video predavanje ovogodišnje Online pedagoške akademije donosi temu rizične igre kao temelja za razvoj kreativnosti i divergentnog mišljenja u djece
Filip Panić
Filip Panić
Foto: Mliječni Zub

Od samog rođenja, do predškolske dobi pa i kasnije, roditelji u odgoju iznimnu pažnju posvećuju zaštiti djeteta. Naravno, sigurnost djece je najvažnija pa tako i u odgoju treba paziti da su sigurna i u njima razvijati osjećaj za opreznost. Međutim, često ta zaštita bude prekomjerna. Sva dječja igrališta danas su obložena u mekane podloge, djeci se ne dozvoljava prekomjerno trčanje, penjanje na stabla i slično. Sve u strahu da ne bi pali i ozlijedili se. No, je li to uistinu korisno za njih i njihov daljnji razvoj? Mogu li tako naučiti kako padati i dizati se, kako sami biti oprezni, kako se suočavati sa stresom i rizikom, ako mi to činimo umjesto njih?

Ovom aktualnom temom bavi se Filip Panić, magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, odgojitelj u dječjem vrtiću Cvrčak u Čakovcu, član udruga SIDRO i OMEP Hrvatska, koji prirodno okruženje i rizičnu igru smatra posebno važnim područjima u RIPOO-u te ih ističe u svom znanstvenom i praktičnom radu. U sklopu prvog modula Online pedagoške akademije 2022/2023 „Boravak djece na otvorenom“ objavljeno je njegovo predavanje „Rizična igra“. Predavanje se sastoji od šest video lekcija, a dostupno je svim registriranim korisnicima nakon prijave na platformu Mliječni zub.

Preveliki nadzor nad djecom ukazuje na nedostatak povjerenja prema njima. Stoga je potrebno dati im povjerenje i prepustiti ih rizičnoj igri jer će na taj način učiti iz svojih pogrešaka i ojačati samopouzdanje. Djeci treba dozvoliti preuzimanje rizika u situacijama gdje je vjerojatno da će takva igra imati pozitivan ishod. Poticanje slobodne igre na otvorenom pridonosi općem zdravlju, razvoju motorike i koncentracije te razvija socijalne i kognitivne kompetencije. Na taj način omogućujemo im normalan rast i razvoj, a oni razvijaju kreativnost i divergentno mišljenje kao i pozitivan stav prema izazovima i zadacima.

Promatranjem slobodne dječje igre Ellen Beate Hansen Sandseter sastavila je koncept „rizične igre“ u kojem je definirala ključne kategorije i supkategorije rizične igre o kojima se govori u ovom predavanju. Osim toga, praktični primjeri iz prakse uz fotografije i video snimke, ilustriraju kroz kakvu svakodnevnu rizičnu igru djeca prolaze u vrtićkom dvorištu, a predavač predstavlja i rezultate istraživanja koje je proveo za potrebe svojeg diplomskog rada o tome kakvi su danas stavovi odgojitelja i roditelja prema rizičnoj igri. Iako su odgojitelji pokazali veću otvorenost prema rizičnoj igri od roditelja, taj postotak je i dalje nizak.

Uvođenje rizične igre u praksu potrebno je učiniti planski te odgajati novim znanjem i spoznajama


Ukoliko se djeca u ranoj dobi ne nauče suočavati sa stresom i rizikom, u budućnosti će biti razdražljiva, senzibilizirana i neće poznavati metode upravljanja stresom. Prepoznavanje rizične igre kao koncepta u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju te shvaćanje njezine važnosti čine pretpostavku pozitivnog odgojno-obrazovnog ishoda, odnosno djeteta koje je spremno suočiti se s rizičnim situacijama. Štoviše, kontrola rizika, poznavanje vlastitih granica te pozitivan stav prema izazovima svakako su kompetencije koje su potrebne pojedincu, kako u odrastanju tako i u svakodnevnom životu odrasle osobe.

Cijelo predavanje registriranim korisnicima Online pedagoške akademije dostupno je, nakon prijave na platformu Mliječni zub, ovdje.

Prijavi se za newsletter!

Nemojte propustiti važne novosti i stručne edukativne sadržaje za roditelje i odgojitelje