×

Djeca kao nositelji i nasljednici održivog stila života

Ne možemo živjeti bez čistog zraka, čiste vode i hrane, a kada to naučimo našu djecu, oni će biti spremni zauzeti se za promjene. Jedna je ovo od poruka predavanja "Obrazovanje u ranom djetinjstvu za održivost" prof.dr.sc. Ingrid Engdahl
prof.dr.sc. Ingrid Engdahl
prof.dr.sc. Ingrid Engdahl
Foto: MliječniZub

Drugi modul Online pedagoške akademije 2023/24, na temu Odgoj za održivi razvoj započinje predavanjem prof.dr.sc. Ingrid Engdahl sa Sveučilišta u Stockholmu. Ova odgojiteljica i psihologinja, doktorica je znanosti u području razvoja djece i mladih, a od 2019. do 2021. bila je predsjednica OMEP-a za Europu, međunarodnog udruženja za obrazovanje u ranom djetinjstvu.

Aktivnosti organizacije OMEP namijenjene su odgojno obrazovnim djelatnicima koji rade s djecom u dobi do osam godina, a koja je upravo proslavila 75. rođendan. Nakon drugog svjetskog rata, OMEP su pokrenule Marjorie Allen iz Engleske i Alva Myrdal iz Švedske. Organizacija trenutno djeluje u 70 zemalja, od kojih je 28 u Europi. OMEP ima fokus na održivost i obrazovanje kao pravo i sredstvo za ostvarivanje drugih prava.

Predavanje prof.dr.sc. Ingrid Engdahl na temu „Obrazovanje u ranom djetinjstvu za održivost“ temelji se na tri osnovne dimenzije odgoja za održivost: ekološkoj, društveno-kulturnoj i ekonomskoj, dok se u novije vrijeme sve više raspravlja i o političkoj dimenziji. Pravi put prema održivom razvoju može se pronaći tek kada se sve ove dimenzije međusobno isprepletu, a kroz predavanje su navedeni i mnogi primjeri projekata iz cijelog svijeta koji su rezultirali pozitivnim ishodima.
Zašto je odgoj za održivi razvoj izuzetno važan u današnje doba?Klimatske promjene, zagađenost vode, zemlje i zraka te podizanje razine mora samo su neki od problema današnjeg društva. Jedan od vodećih problema također je i gubitak biološke raznolikosti, a neka istraživanja pokazuju da bi do polovice 2050. godine čak polovica životinjskih vrsta mogla izumrijeti ukoliko nastavimo s trenutnim načinom života.

Popularni citat indijanskog poglavice jako dobro opisuje sadašnje stanje svijeta: "Samo onda kada bude posječeno posljednje drvo, kada zadnja riba bude uhvaćena, kada zadnja rijeka bude otrovana, shvatit ćete da ne možete jesti novac." Svakodnevno trebamo podsjećati sebe i djecu da se nalazimo u vremenu kada moramo uvidjeti da novac ne smije pokretati svijet ukoliko želimo sačuvati planet za nove naraštaje i ostala živa bića.

Obrazovanje za održivost bavi se preusmjeravanjem cjelokupnog obrazovanja prema održivom stilu života koji se temelji na činjenicama.

Klimatske promjene, zagađenost i plastika prijetnja su budućim naraštajima ukoliko se odmah ne poduzmu određene mjere. Odgoj predškolske djece često je dobro usmjeren na prirodu, biljke i životinje, no potrebno je napraviti korak više te pokriti više područja – od biologije do ekologije i održivog razvoja.

 

Anna Karin Engberg
Zašto i kako uključiti djecu u obrazovanje o održivom razvoju?Djeca mogu biti nositelji velikih promjena. Kao primjer navodi se djevojčica Malala Yousafzay koja je sa 17 godina primila Nobelovu nagradu boreći se za pravo djevojčica na obrazovanje i edukaciju, a njezina poznata izreka je: "Jedno dijete, jedan učitelj, jedna knjiga i jedna olovka mogu promijeniti svijet."

Druga poznata dječja aktivistica je šveđanka Greta Thunberg koja je u dobi od 15 godina pokrenula "Štrajk za klimu", odlazeći petkom iz škole i sjedeći na stepenicama Parlamenta. Ovim činom pokrenula je demonstracije koje su prihvatila djeca iz mnogobrojnih država širom svijeta.

Zanimljivi su i odgovori djece na pitanje što je održivi razvoj, pa je tako šestogodišnjak iz Poljske rekao da to znači da "svatko treba napraviti nešto za planet Zemlju". Djevojčica iz Australije od 12 godina je zaključila da to znači „dovoljno za svakoga, zauvijek“. Službeno objašnjenje ovog termina objavila je organizacija Brundtland Commision još 1987. godine, koje glasi: "Održivi razvoj zadovoljava potrebe sadašnjosti bez ugrožavanja sposobnosti budućih generacija da zadovolje vlastite potrebe."

Riječi i pojmovi koje koriste djeca mogu poslužiti kao ishodišne točke iz kojih se dalje mogu razvijati njihove misli i iskustva. Njihov doprinos može nam pokazati put za rad prema održivom stilu života, a dječja perspektiva može biti alat za promjenu. Slušajući djecu možemo dobiti nove ideje jer oni kreiraju svoje mišljenja iz svoje perspektive. Imaju drugačija znanja, drugačiji način razmišljanja, njihova mašta i kreativnost formirani su u drugačijem vremenu od onog u kojem smo mi odrastali.

Predavanje prof. Engdahl je na engleskom jeziku, a kako biste ga mogli lakše pratiti prevedeno je i titlovano. Titlovi na hrvatskom jeziku trebali bi vam se automatski prikazati nakon što pokrenete video. Ukoliko se to ne dogodi, prikaz možete sami aktivirati, na sljedeći način:

Navedeno predavanje dio je 2. modula „Odgoj za održivi razvoj“ koje sadrži još mnogo edukativnih sadržaja. Ako još uvijek niste polaznik Mliječni Zub Online pedagoške akademije, javite nam se za više informacija na info@mlijecnizub.hr.

Prijavi se za newsletter!

Nemojte propustiti važne novosti i stručne edukativne sadržaje za roditelje i odgojitelje