"Abeceda zdravog odrastanja" je edukativno razvojni projekt u organizaciji edukacijske platforme MliječniZub, koji potiče izgradnju zdravih navika kod djece kroz edukaciju svih sudionika u trokutu suradnje odgojitelj - roditelj - dijete.
Prvi ciklus projekta, na temu dentalne higijene i zdravlja zuba, održan je u pedagoškoj godini 2023./24. te su u njemu sudjelovale 53 odgojne skupine iz dječjih vrtića s više od 1.200 djece širom Hrvatske. Tri najbolja projektna rada nagrađena su na konferenciji MliječniZub: Snaga je u nama!
Stručni pokrovitelj „Abecede zdravog odrastanja“ je Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a Jana je ponosni partner teme emocionalnog razvoja djece.
Jana je odabrala upravo ovaj projekt jer naše izvorne emocije čine naš autentični ja. Kroz kampanju "Osjeti svoje ja'', Jana poziva na povezivanje s izvornim, stvarnim, te na unutarnji dijalog koji pomaže ostvariti ono autentično u nama. Putem ovog projekta, kao i produkcijom radne knjižice za djecu i roditelje "Male kapi od velike važnosti", Jana pomaže u pružanju odgovarajuće podrške dječjim emocijama, što je jedna od najvažnijih vještina tijekom socio-emocionalnog sazrijevanja djece.
Cilj projekta Abeceda zdravog odrastanja
Cilj projekta je podizanje kompetencija odgojitelja, stručnih suradnika vrtića i roditelja kroz različite edukativne formate, kao i učenje i usvajanje zdravih navika djece kroz projektni rad s odgojiteljima i stručnim suradnicima u dječjim vrtićima.
Tema: Emocionalni razvoj djece
Emocionalni razvoj djeteta započinje njegovim rođenjem i predstavlja jedan od najvažnijih razvojnih procesa. Emocije su naš prvi jezik komunikacije koji imamo s malim djetetom. One mogu biti ugodne ili neugodne, ali su uvijek dobre i korisne jer nam govore što nam ovog trenutka treba, što nam ne odgovara, što možemo učiniti da zadovoljimo neku svoju potrebu.
Jako ih je važno prepoznati, imenovati i izraziti, kako bismo potaknuli pravilan emocionalni razvoj te kod djece razvijali vještinu samoregulacije. Emocionalno poučavanje podrazumijeva pojašnjavanje emocija primjereno djetetovoj dobi; prije svega osvještavanje senzacija, trenutnih emocija, misli, fizioloških reakcija i određenih ponašanja uzrokovanih nekom emocijom.
Prva iskustva emocionalnog razvoja i socijalizacije djeca stječu u okviru obiteljskog doma, ali vrlo brzo i odgojno obrazovne ustanove, koje imaju ključan utjecaj na razvoj emocionalnih kompetencija djeteta.
Emocije djeteta rane dobi su jednostavne, snažne, burne i nestabilne. S obzirom na to da ih ne mogu verbalizirati i kontrolirati, česti su emocionalni ispadi djece, a uloga odgojitelja u takvim izazovnim trenucima je biti koregulator djetetu.
Faze provedbe
Projektni ciklus „Abeceda zdravog odrastanja: Emocionalni razvoj“ će trajati od rujna 2024. do ožujka 2025. i odvijat će se u tri faze:
Tko može sudjelovati?
U projektu mogu sudjelovati odgojne skupine djece između 1 i 5 godina starosti u svim dječjim vrtićima, odnosno registriranim obrtima za čuvanje djece koji imaju sjedište na području Republike Hrvatske.
Kako se prijaviti?
Prijave za sudjelovanje izvršavaju odgojitelji vrtićkih skupina koji će tijekom provedbe biti u ulozi voditelja/koordinatora projektnih aktivnosti, po potrebi uz podršku stručnih suradnika (psiholog, pedagog, zdravstveni voditelj i dr.)
Prijava se vrši ispunjavanjem prijavnog obrasca, zaključno do 11. listopada 2024. Po isteku roka za prijavu svi prijavljeni će dobiti dodatne informacije i upute vezane za realizaciju projektnih aktivnosti.
Educirajte se - pogledajte besplatna video predavanja
Iznimno je važno da djeca u prvim godinama života nauče prepoznavati, imenovati, izraziti i razumijevati svoje emocije, kako bi kasnije mogla razumjeti i tuđe emocije te razvijala empatiju.
Na nama odraslima, roditeljima i stručnjacima u sustavu odgoja i obrazovanja, je da se educiramo o ovoj temi i pomognemo našim mališanima da steknu osnovne emocionalne kompetencije kao preduvjet zdravog socio-emocionalnog razvoja.
U suradnji s Janom i odgojiteljicom - savjetnicom za odgoj Martinom Sokač pripremili smo 50-minutno predavanje o najvažnijim pojmovima i razvojnim karakteristikama vezanim za emocije djece u ranoj i predškolskoj dobi, uz mnoštvo korisnih primjera i savjeta iz odgojiteljske prakse.
Cilj ovih edukativnih sadržaja je upoznavanje odgojitelja i stručnih suradnika vrtića s abecedom emocija, onih osnovnih koji se javljaju već u jasličkoj dobi, do složenijih kako se djeca približavaju predškolskoj dobi. Kako izaći na kraj s burnim emocijama djece u skupini? Kako biti podrška djetetu u naletu emocije, kako pomoći djetetu u samoregulaciji, kako djecu potaknuti da istražuju svoje i tuđe emocije? Što je karakteristično za koju dob djeteta? Sve to doznat ćete u zanimljivom i poučnom predavanju o najvažnijim aspektima emocionalnog razvoja djece rane dobi.
Razgovarajte s roditeljima - podijelite iskustva
Znanje je moćnije kada se dijeli. Stoga odgojiteljima predlažemo da upute i roditelje na ove korisne i besplatne edukativne sadržaje. Osim toga, preporučamo organiziranje tematskog roditeljskog sastanka, ili barem uvrštavanje teme emocionalnog razvoja na dnevni red redovnog roditeljskog sastanka.
Porazgovarajte s roditeljima o njihovim iskustvima u iskazivanju emocija kod djece, ispitajte njihova stajališta – razumiju li razvojne faze i stupanj emocionalnog razvoja djeteta, jesu li podrška djeci, kakav su uzor po pitanju izražavanja emocija, jesu li s djecom pogledali neke od korisnih i popularnih crtanih filmova ili čitali priče koje im pomažu približiti ovu temu…
Razgovarajte s djecom - ispitajte interese i navike
Osim razgovora s roditeljima, svakako predlažemo i razgovor s djecom u skupini. Saznajte znaju li nabrojati najvažnije emocije, kako se osjećaju kada dođu u odgojnu skupinu, što ih veseli, a što najviše ljuti, znaju li nacrtati smješka i ljutka…
Poznato je da djeca najbolje usvajaju nova znanja kroz igru, rad i učenje putem projekata. Upravo zato pozivamo vas da djeci u svojoj odgojno obrazovnoj skupini ponudite mogućnost sudjelovanja u projektu vezanom za emocije.
Ispitajte interes djece i predložite projektni rad
U razgovoru s djecom istražite pokazuju li interes za temu emocija. Koja pitanje postavljaju, koji aspekti ih najviše zanimaju, jesu li zainteresirani za daljnje istraživanje i traženje odgovora? Jesu li zainteresirani za zajedničko istraživanje ili simboličku igru? Ukoliko uočite dovoljan interes, inicirajte projektni rad na ovu temu.
Tko može sudjelovati?
U projektnom radu mogu sudjelovati djeca u dobi od 1 do 5 godina starosti, u okviru svojih odgojnih skupina.
Rok za provedbu
Projektni rad će se provoditi u vremenu od 14. listopada 2024. do 21. veljače 2025. Pedagoška projektna dokumentacija i završne prezentacije projektnih aktivnosti prijavljenih vrtića zaprimat će se zaključno s 28. veljače 2025., na temelju kojih će se izvršiti ocjenjivanje prema utvrđenim kriterijima.
Primjeri mogućih aktivnosti
Neki od primjera projektnih aktivnosti vezanih za temu emocija koji vam mogu poslužiti kao ideja, ali ne i obveza su:
Ne brinite, pružamo vam podršku!
Za vrijeme trajanja projektnih aktivnosti svim prijavljenim vrtićima MliječniZub će osigurati mentorstvo i podršku od strane pedagoških stručnjaka u provođenju projekta (odgojiteljice i mentorice Lana Kihas Pranjić i Sanja Sharairi).
Odabir najboljih projektnih radova
Stručno povjerenstvo edukativne platforme MliječniZub i predstavnik partnera u projektu (Jana) na temelju pristiglih prijava i dokumentiranih projektnih radova provest će ocjenjivanje početkom ožujka 2025. Tri najkvalitetnije provedena projekta koji prikupe najveći broj bodova prema unaprijed utvrđenim kriterijima vrednovanja bit će javno predstavljena na konferenciji MliječniZub u ožujku/travnju 2024. u Zagrebu te nagrađena vrijednim nagradama.
Nagrade
1. mjesto
2. mjesto
3. mjesto