Komunikacija ima ključnu ulogu u stvaranju pozitivnog i poticajnog okruženja u vrtićima i školama te u razvoju kvalitetnih odnosa unutar odgojno-obrazovne zajednice. Možemo je zvati i pedagoškom komunikacijom koju promatramo kao proces komunikacije koji se odvija unutar obrazovnog okruženja, posebno između učitelja/odgojitelja i učenika/djece. Ova vrsta komunikacije usmjerena je na poticanje učenja, razumijevanja i razvoja učenika, kao i na uspostavljanje pozitivnog i poticajnog okruženja za obrazovanje.
Glavne karakteristike pedagoške komunikacije uključuju: jasnoću i razumljivost (kad učitelji/odgojitelji koriste jasan i razumljiv jezik kako bi prenijeli informacije i koncepte učenicima/djeci na način koji je primjeren njihovoj dobi, razumijevanju i razvojnom stupnju), empatiju i razumijevanje (kad učitelji/odgojitelji pokazuju empatiju prema potrebama, osjećajima i perspektivama učenika/djece, pružajući podršku i razumijevanje kako bi se izgradili osjećaji sigurnosti i povjerenja). Također je potrebno aktivno slušati (obraćati pažnju na izražene misli, osjećaje i pitanja učenika/djece, pružajući im priliku da ih se čuje i razumije), biti otvoren/a za dijalog (komunikacija između učitelja/odgojitelja i učenika/djece je dvosmjerna, potiče otvoreni dijalog, razmjenu ideja i mišljenja, te konstruktivnu raspravu), osigurati poticajnu povratnu informaciju (učitelji/odgojitelji pružaju povratnu informaciju učenicima/djeci koja je konstruktivna, podržavajuća i usmjerena na poticanje daljnjeg učenja i razvoja), voditi brigu o inkluzivnosti (pedagoška komunikacija treba biti inkluzivna i osigurati da se svi učenici/djeca osjećaju uključenima i podržanima, bez obzira na njihove osobine, sposobnosti ili okruženja iz kojeg dolaze) te na kraju, ne treba zaboraviti na motivaciju (komunikacija u pedagoškom kontekstu treba biti motivirajuća, potičući interes za učenje, razvoj samopouzdanja i samostalnost učenika/djece).
Kroz predavanje prolazimo kroz niže navede cjeline sa njihovim specifičnostima.
Važnost komunikacije prema sebi:
Važnost komunikacije s djecom:
Važnost komunikacije s roditeljima:
Važnost komunikacije sa svim sudionicima odgojno-obrazovnog rada:
Komunikacija je temeljni element osobnog razvoja odgojitelja te ključni faktor u izgradnji pozitivnih odnosa s djecom, roditeljima i svim sudionicima odgojno-obrazovnog rada. Razvijanje vještina učinkovite komunikacije omogućava odgojiteljima pružanje podrške i mogućnost stvaranja poticajnog okruženje za cjeloviti razvoj djece te izgrađivanje partnerstva i suradničkih odnosa s roditeljima i kolegama u odgojno-obrazovnom sustavu.
Pozitivna komunikacija odnosi se na razmjenu poruka koje su konstruktivne, podržavaju i podižu. Uključuje prenošenje misli, osjećaja i informacija na način koji potiče razumijevanje, suradnju i međusobno poštovanje. Pozitivna komunikacija poboljšava odnose, podiže moral i pridonosi pozitivnom ozračju u osobnim, profesionalnim i društvenim interakcijama.
Primjeri pozitivne komunikacije uključuju:
Općenito, pozitivna komunikacija potiče zdrave odnose, unapređuje timski rad i suradnju te pridonosi poticajnom i ohrabrujućem okruženju pogodnom za osobni i kolektivni rast.
Dakle, ovaj koncept se sastoji od manjih cjelina: uvod (zašto komuniciramo), dosezi (tko sam ja privatno/profesionalno), identitet, odnosi, sukob i alati. Zajedno se upuštamo u kritičko promišljanje o onome što činimo svakodnevno sa svrhom dobivanja dubljeg uvida u neke osobne zamke koje nam ponekad ne omogućuju taj željeni osobni i kolektivni rast.