×

Predmatematičke vještine

Svako razvojno razdoblje tijekom odrastanja djeteta nosi sa sobom razvojno primjerene opsege i vrste znanja i vještina koje ono usvaja. U dobi prije polaska u školu uvelike se razvija grafomotorika i usvajaju osnovne predčitalačke i predmatematičke vještine - važne za snalaženje u školskim zahtjevima.
Abakus
Abakus
Foto: Depositphotos

Izgradnja prvih temelja matematičke pismenosti je bitna za kasnije uspješno savladavanje matematičkog predmeta u školi, kao i za budući opći akademski uspjeh, ali i za svakodnevno funkcioniranje - obzirom je matematika dio života. Roditelj, kao djetetov prvi učitelj, kroz niz mogućnosti u stvarnom životu može djetetu pružiti osnove matematičkih pojmova i približiti matematiku. 

S manjom djecom (oko 3-4 godine) uputno je razgovarati o brojevima i ukazivati na brojeve svuda oko nas, što će djetetu pokazati da su brojevi dio svakodnevnog života. Važna faza u razvoju predmatematičkih vještina je shvaćanje smisla broja. S tim ciljem roditelji mogu s djecom brojati predmete kad god je prilika: igračke tijekom igre, stepenice u kući, prehrambene artikle u vrijeme obroka (npr. 5 krekera, 8 zrna grožđa). Izlazak u šetnju je prilika za brojanje koraka, automobila, kuća, itd. 

U cilju usvajanja matematičkog jezika pomaže razumijevanje prostornih odnosa i pojmova poput veće / manje, blizu / daleko, iznad / ispod, jednako itd, kao i razumijevanje odnosa među veličinama. Ovdje pomažu igre premještanja i razvrstavanja predmeta te uspoređivanje. Za to su odlična prilika kućni poslovi: kod pranja odjeće mogu se prebrojati određeni komadi rublja i uspoređivati čega ima više. Pri pripremi salate, podijeliti isti broj kriški rajčice kao i komadića paprike. Mogućnosti je pregršt. 

Izvrstan put za matematičko razumijevanje su društvene igre: "Čovječe ne ljuti se!" uključuje brojanje točkica na kocki i brojanje koraka pijuna. Na pločicama domina treba brojati točkice. Kartaške igre također uključuju brojeve i usporedbe. 

Baza za matematičko razumijevanje su mjerenje i razumijevanje pojmova o obliku, količini i veličini. Dijete se može uključiti u kuhinju i pomoći mjeriti sastojke za jednostavan recept, raditi kolače ili kekse putem raznovrsnih modlica. Svaki mjesec može se izmjeriti visina djeteta, označiti na "grafikonu rasta" ili na okviru vrata, pokazujući kako se koristi mjerilo. 

Uz ovakve aktivnosti, dijete će još u ranoj dobi razumjeti osnovne matematičke koncepte i kasnije lakše izvršavati matematičke zadatke. 

Većina predškolske djece, čak i bez vodstva odraslih, prirodno je zainteresirano za matematiku koja postoji oko njih. Uče matematiku kroz aktivnosti i igre, stoga već i prije početka školovanja većina djece razvija razumijevanje zbrajanja i oduzimanja kroz svakodnevne interakcije. Na primjer, Matija ima dva autića, a Ivan želi jednog. Nakon što mu Matija dȃ jednog, Ivan vidi da je Matiji ostao jedan automobil. 

Rana matematika ne znači uzimanje kalkulatora tijekom igre. Brojevi su dio svakodnevnog života i igara. Uputno je, kad god se ukaže prilika, uvoditi matematiku u svakodnevicu. Dijete će biti sigurnije u matematičkim vještinama, razvijati će svoje samopouzdanje u radu s brojevima, uključujući rješavanje matematičkih problema ili izračuna u glavi, te u razumijevanju matematičkih koncepata. 

Autorica: prof. psihologije Berta Bacinger Klobučarić
Izvor: OMEP.hr

Prijavi se za newsletter!

Nemojte propustiti važne novosti i stručne edukativne sadržaje za roditelje i odgojitelje