Koje zajedničke aktivnosti se mogu provoditi u kuhinji s djecom vrtićke dobi?
Događa se da u razgovoru s osnovnoškolcima čujemo da ne znaju gotovo ništa pripremiti od obroka, jer im roditelji brane pristup kuhinji ili pak od profesora doznajemo da učenici ne znaju narezati kruh na kriške na izletima i čekaju da im to netko drugi napravi. Ne dopustite da jednog dana i vaše dijete prepoznate u ovakvim primjerima. Budite svjesni djetetovih sposobnosti od najmlađeg uzrasta.
Čak ako i sami niste odgajani da pripremate obroke s roditeljima ili bakama i djedovima, osvijestite da je vaše dijete od malih nogu spremno pomagati na različite načine tako da krene od najjednostavnijih aktivnosti u kuhinji do nešto složenijih. U mnogim vrtićima njeguje se upravo takav način rada gdje djeca postavljaju stol, pospremaju iza sebe tanjure i čaše, igračke nakon igre i to bez ikakvih izuzetaka. Dapače, ne nudi im se samo plastično posuđe, nego keramičko kako bi još više pozornosti pridali tome da ga ne razbiju i kako bi ga razlikovali od igračaka.
Što se sve razvija kod djece dok kuhaju s vama?
1. Motorika i koordinacija
Od trenutka kad dijete može samostalno sjediti u hranilici vrijeme je za proučavanje hrane, prebacivanje komadića mrkve ili graška iz jedne posudice u drugu, ako već ne žele u usta. Oprez dakako s onim istraživačima koji bi rado i u nos ugurali pokoje zrno. Neka vježba zabadanja vilice u komadiće banane, kivija, kuhane mrkve ili nečeg mekšeg i prenošenja u usta, nekad svoja, nekad i vaša, započne već s uvođenjem krute hrane. Povremeno i sami pokušajte s vilicom ubaciti u svoja usta komad voća ili povrća i pogriješiti, da dijete vidi da su pogreške dio procesa učenja. Možete mu dati različite vrste voća da samo odluči kakvu će vam voćnu salatu ručno smiksati. Ako imate otpor prema neredu i mrljama, pripremite malo bolju zaštitu preko hranilice i poda. Morat ćete se pomiriti s tim želite li da dijete nauči samostalno ovladati priborom, hvatanjem, točenjem vode u čašu i slično.
2. Povezivanje s članom obitelji koji s djetetom priprema hranu
Neka dijete povezuje zajedničke obroke s nečim ugodnim, zabavnim, korisnim. Ne mora bavljenje hranom trajati predugo i možda dijete ne može još sudjelovati u svim segmentima priprema, ali nešto sigurno može pomoći – kriške kruha posložiti u posudu za kruh, sol iz kutije sa žlicom prebaciti u posudu za sol i slično. Može vam pomoći začiniti salatu, izrezati kuhana jaja uz pomoć spravice za rezanje jaja, promiješati rižoto, začinjenu salatu… Vrlo brzo ćete sami moći procijeniti što je za vaše dijete sasvim u redu da isproba samostalno napraviti. Naravno da mu nećete davati da nosi oštre noževe i vruću juhu, za to još ima vremena… Kad bude sigurno u hodanju, moći će puno više toga, jer će i ruke tada biti sigurnije u primanju i držanju.
3. Spretnost, preciznost, samostalnost, samopouzdanje
Svi bi voljeli imati samopouzdano dijete, no zaboravljaju koji sve koraci vode do toga. Da bi dijete postalo svjesno svojeg doprinosa u obitelji i vlastite uspješnosti, nađite primjerenu aktivnost i pratite kako unatoč početnoj nesigurnosti ponavljanje iste aktivnosti donosi sve bolje rezultate i sve veću sigurnost u izvedbi. Pazite da ne krenete s prezahtjevnim aktivnostima tipa ribanja povrća na oštrom ribežu, jer svaka ozljeda udaljit će dijete od želje da vam se pridruži kao pomoćnik u kuhinji.
4. Učenje boja, tekstura, okusa te kreativnost i mašta
Priprema jednostavnih sendviča, mazanje na kruh, kombiniranje sastojaka pomažu djetetu da počinje još bolje razlikovati slanu od slatke hrane, ljutu od kisele, začinjenu od bljutave, da vidi što obično solimo i koliko, da nije baš idealno miješati kisele krastavce s jagodama. Kad za nekoliko godina samo bude začinjavalo juhu, pizzu, tjesteninu različitim začinima ili radilo umake, već će imati ideju što će doprinijeti najboljem okusu. Onoliko ljubavi i vremena koliko mu posvetite u vježbanju izvedbe, toliko će rezultati biti bolji. Ako sami nemate toliko živaca za boravak u kuhinji s djetetom, možda netko drugih od ukućana ima, pa neka preuzme ovaj zadatak.
5. Igra dobiva novu dimenziju
Iz vlastitog iskustva znamo kako djetetu niti jedna igračka nije toliko zanimljiva kao stvari koje se nalaze u kuhinji - u ladicama, na policama, u hladnjaku. Ako se po mogućnosti sve može izvući iz ladica i razmazati, gdje ćeš veće sreće!? Malo preuredite razmještaj stvari pa neka one opasnije stvari ili koje ne želite da se potrgaju budu na manje dostupnim mjestima, a niže smjestite one primjerenije uzrastu. Ukažite mu polako i na potencijalne opasnosti da se ladicom pričepi prstić ako se ne primi na ispravan način. Lakši predmeti tipa cjedila, kuhače, lakše lonce, daske, vadilice svih vrsta i zdjelice idealan su način da upozna šarolik svijet skriven u kuhinji. Nekim se predmetima može zveckati, neki se mogu slagati jedan u drugoga, neki se mogu staviti i na glavu iako im to nije primarna namjena.
Što se prije upozna sa svime, manje će se gurati tamo gdje ne bi trebalo. Osim ako imate u kući budućeg šefa/šeficu kuhinje pa mu je/ joj je taj poriv jednostavno nemoguće zatomiti.
Suzdržite se od podizanja tonova ili velikog negodovanja pri prolijevanju i prosipanju, ne želimo da nam budući kuhar pobjegne prije nego je naučio pripremati najbolje delicije s kojima će nas uskoro častiti.
Gledajte to kao na dugoročno ulaganje koje će vam se itekako isplatiti kad vam se ne bude dalo kuhati pa javite djetetu da pripremi obrok samostalno. Vaše će reakcije i strpljivost biti presudni da ne nastanu drame zbog nečega što se da popraviti/ počistiti, a jasno je da znanstvenica jednostavno mora istražiti sve mogućnosti jedne kuhače, vadičepa ili poklopca! Oko treće, četvrte godine možete slobodno već zajedno mijesiti smjesu za palačinke, dodavati unutra malo soka od limuna ili naranče, usitnjenih oraha, pripremati smjesu za muffine ili jednostavni biskvit. Miješati se ne mora nužno električnim mikserom.
Guljenje kore krastavca salatara ili tikvice uskoro će malim ručicama postati sve jednostavnije i pogrešaka će biti manje; trganje mlinaca zgodno krcka, a skupljanje „slučajno“ prosipanih zrnaca riže, brzo će skupiti u posudicu i pomoći roditeljima.
6. Razvoj vokabulara
Boraveći s vama u kuhinji ili odlazeći s vama u dućan po namirnice dijete usvaja velik broj novih pojmova, uči kontraste veliko-malo-sićušno, slatko-slano, tekuće-kruto, mekano-tvrdo, čisto-prljavo… Učit će što je voće, a što povrće, kako se priprema kakao, čaj, te zašto je zdravije pripremati sokove kod kuće. U moru izbirljive djece koja zaobilaze voće ili neko povrće, vaš će mali kuhar jedva čekati da nasjecka bananu, izvadi žlicom avokado iz ljuske, oguli mandarinu i usitni na kriškice, izvadi košticu iz šljiva, razvlači tijesto za prhke keksiće i modelira ih različitim zgodnim pomagalima.
7. Razvoj svijesti o higijeni i urednosti
Nakon pripreme, svakako neka pomogne i u čišćenju koliko god može. Daleko će to biti od pomoći, ali će razvijati svijest o tome da sve što zaprljamo ne nestane nekom čarolijom (kamo sreće!!), već da se za to moramo sami pobrinuti. Ako kukate zbog svakog čišćenje, uskoro će vam se u toj kuknjavi pridružiti i potomak. Sve mu to služi kao priprema da jednog dana nauči vraćati stvari na njihovo mjesto (jakna, torba, knjige, igračke…), da se zna služiti svim spravama za čišćenje i da nema negativan stav prema njima, da uči preuzeti odgovornost oko stvari koje koristi, jer će se u suprotnom uništiti i neće mu koristiti, da shvati da u timu napredujemo brže i da nam tada ostane više vremena za neke druge, milije aktivnosti.
Autorica: Ivančica Tarade, mindfulness trenerica, edukatorica i mama dviju kćeri