
Kako bi trebao izgledati vrtićki prostor po mjeri djeteta s teškoćama senzorne integracije
Online pedagošku akademiju 2024/2025 započinjemo edukativnim predavanjem Razvoj samoregulacije djeteta. Uloga odgojitelja je pomoći djeci u razvijanju emocionalnih kompetencija služeći kao primjer, ali i nudeći različite strategije kao pomoć u emocionalnom opismenjavanju, što je izuzetno zahtjevno.
Posljednjih godina postajemo sve svjesniji da za djecu nisu najvažnije samo kognitivne i akademske vještine, nego se puno pažnje poklanja razvoju emocionalne inteligencije, da se dijete zna izraziti, izboriti se za sebe, ali isto tako uvažiti i ostale ljude oko sebe.
Predavačica Martina Sokač je odgojiteljica s dugogodišnjim iskustvom, savjetnica za odgoj i međunarodno certificirana edukatorica roditelja iz pozitivne discipline, a kroz navedeno predavanje osnažuje odgojitelje u razumijevanju razvoja dječje samoregulacije i nošenju s izazovima u različitim situacijama.
Pet osnovnih dimenzija emocionalne inteligencije
Emocionalna inteligencija je podvrsta društvene inteligencije koja se sastoji u sposobnosti prepoznavanja i praćenja vlastitih i tuđih osjećaja i emocija te uporabe te informacije kao vodilje u mišljenju i postupanju.“ (Shapiro, 1997.)
Zadatak odgojitelja u emocionalnom poučavanju djeteta je zapravo osvještavanje jer djetetu nije jasno što mu se događa pa kreće vrištanje, plakanje, bacanje ili udaranje… To znači da emocija izlazi iz tijela kroz fizičku aktivnost jer ta energija ima potrebu izaći van iz tijela. Zato djeca mlađe dobi na taj način proživljavaju primarne emocije.
Emocionalno poučavanje djeteta je zapravo osvještavanje:
Izazovi samoregulacije i emocionalnog razvoja u vrtićkim skupinama
Dijete treba pomoć odgojitelja kako bi došlo u dodir sa svojim vlastitim osjećajima, osvijestilo svoju potrebu i unutarnje stanje te naučilo imenovati emocije i verbalizirati ih. Važno je naučiti dijete da je moguće odabrati načine izražavanja i ponašanja u emocionalnim situacijama.
Za emocije djece rane dobi od 1 do 3 godine, odnosno djece u jaslicama, karakteristično je da su one:
„Razvoj vještina samoregulacije je povezan s okolinom, odnosno odgovorima okoline na djetetove znakove.“
Djeca u dobi od 3 do 5 godina proživljavaju vrhunac emocija ljutnje i frustracije, koje najčešće izražavaju na odgojne postupke odraslih ili kroz konflikte s drugom djecom. U ovoj dobi odgojitelji još ne mogu pustiti djecu da sama rješavaju svoje konflikte.
Djeca u dobi od 5 do 7 godina prelaze iz ljubavi u mržnju u samo par sekundi iako sada već mogu verbalizirati svoje emocije te mogu reći što ih muči i što se dogodilo. Iako se mogu regulirati samogovorom, još uvijek su emocionalno nestabilni.
Važne poruke za djecu i odrasle
Za one koji žele znati više - Online pedagoška akademija 2024/2025
Navedeno predavanje dio je modula „Razvoj samoregulacije djece i odraslih“ koji sadrži još mnogo edukativnih sadržaja. Ako još uvijek niste polaznik našeg edukativnog programa Online pedagoška akademija 2024/2025, javite nam se za više informacija na info@mlijecnizub.hr.