×

Uz primjere dobre prakse saznajte kako razvijati samoregulaciju kod djece rane i predškolske dobi

U prvom predavanju nove Online pedagoške akademije predstavljeni su različiti alati i strategije koje pomažu u poticanju socio-emocionalnog razvoja djece.
Martina Sokač
Martina Sokač
Foto: MlijecniZub

Online pedagošku akademiju 2024/2025 započinjemo edukativnim predavanjem Razvoj samoregulacije djeteta. Uloga odgojitelja je pomoći djeci u razvijanju emocionalnih kompetencija služeći kao primjer, ali i nudeći različite strategije kao pomoć u emocionalnom opismenjavanju, što je izuzetno zahtjevno.

Posljednjih godina postajemo sve svjesniji da za djecu nisu najvažnije samo kognitivne i akademske vještine, nego se puno pažnje poklanja razvoju emocionalne inteligencije, da se dijete zna izraziti, izboriti se za sebe, ali isto tako uvažiti i ostale ljude oko sebe.

Predavačica Martina Sokač je odgojiteljica s dugogodišnjim iskustvom, savjetnica za odgoj i međunarodno certificirana edukatorica roditelja iz pozitivne discipline, a kroz navedeno predavanje osnažuje odgojitelje u razumijevanju razvoja dječje samoregulacije i nošenju s izazovima u različitim situacijama.

Pet osnovnih dimenzija emocionalne inteligencije

  1. Svijest o samome sebi i vlastitim emocijama
  2. Nošenje s emocijama i upravljanje njima – samoregulacija
  3. Motivacija/samomotivacija
  4. Empatija odnosno razumijevanje osjećaja i potreba drugih ljudi
  5. Socijalne vještine potrebne za razvijanje pozitivnih odnosa s drugima

Emocionalna inteligencija je podvrsta društvene inteligencije koja se sastoji u sposobnosti prepoznavanja i praćenja vlastitih i tuđih osjećaja i emocija te uporabe te informacije kao vodilje u mišljenju i postupanju.“ (Shapiro, 1997.)

Zadatak odgojitelja u emocionalnom poučavanju djeteta je zapravo osvještavanje jer djetetu nije jasno što mu se događa pa kreće vrištanje, plakanje, bacanje ili udaranje… To znači da emocija izlazi iz tijela kroz fizičku aktivnost jer ta energija ima potrebu izaći van iz tijela. Zato djeca mlađe dobi na taj način proživljavaju primarne emocije. 

Samoregulacija


Emocionalno poučavanje djeteta je zapravo osvještavanje:

  • fizioloških senzacija u tijelu, misli i ponašajnih reakcija na određenu emociju
  • razvijanje dječjih kapaciteta razumijevanja i odgode impulzivne reakcije
  • propuštanje emocije
  • iskazivanje emocije na prihvatljiv način
  • iskazivanje svoje potrebe ili želje, dogovaranje s prijateljima i biranje boljih ponašanja

Izazovi samoregulacije i emocionalnog razvoja u vrtićkim skupinama

Dijete treba pomoć odgojitelja kako bi došlo u dodir sa svojim vlastitim osjećajima, osvijestilo svoju potrebu i unutarnje stanje te naučilo imenovati emocije i verbalizirati ih. Važno je naučiti dijete da je moguće odabrati načine izražavanja i ponašanja u emocionalnim situacijama.

Za emocije djece rane dobi od 1 do 3 godine, odnosno djece u jaslicama, karakteristično je da su one:

  • snažne i burne, intenzivne, dijete ih ne može obuzdati - one doslovno preplavljuju dijete i zato ih dijete tako burno iskazuje i izražava punim intenzitetom
  • nestabilne su, dijete lako prelazi iz jedne emocije u drugu
  • spontane, dijete svoje emocije izražava odmah u odnosu na njegova iskustva i doživljaje
  • izravne, djeca nisu u stanju sakriti ono što osjećaju, njihove su reakcije trenutne i neposredne

„Razvoj vještina samoregulacije je povezan s okolinom, odnosno odgovorima okoline na djetetove znakove.“

Djeca u dobi od 3 do 5 godina proživljavaju vrhunac emocija ljutnje i frustracije, koje najčešće izražavaju na odgojne postupke odraslih ili kroz konflikte s drugom djecom. U ovoj dobi odgojitelji još ne mogu pustiti djecu da sama rješavaju svoje konflikte.

Djeca u dobi od 5 do 7 godina prelaze iz ljubavi u mržnju u samo par sekundi iako sada već mogu verbalizirati svoje emocije te mogu reći što ih muči i što se dogodilo. Iako se mogu regulirati samogovorom, još uvijek su emocionalno nestabilni.

Važne poruke za djecu i odrasle

  • Emocije su naš kompas - pomažu nam saznati što trebamo.
  • Sve emocije su dobre i ne trebamo ih skrivati.
  • Imaš pravo na svoje emocije, ali moraš birati ponašanje kojim ćeš ih pokazati.
  • Tvoje emocije ti govore što točno želiš.
  • Slušajući emocije slušaš sebe što ti treba.
  • Emocije su tvoji prijatelji koji te vole.
  • Ti si odgovoran za svoje emocije i kako ćeš ih pokazati drugima.
  • Drugi nisu odgovorni za tvoje emocije, sam biraš način kako ćeš ih pokazati.

Za one koji žele znati više - Online pedagoška akademija 2024/2025

Navedeno predavanje dio je modula „Razvoj samoregulacije djece i odraslih“ koji sadrži još mnogo edukativnih sadržaja. Ako još uvijek niste polaznik našeg edukativnog programa Online pedagoška akademija 2024/2025, javite nam se za više informacija na info@mlijecnizub.hr.

Prijavi se za newsletter!

Nemojte propustiti važne novosti i stručne edukativne sadržaje za roditelje i odgojitelje